tirsdag den 19. januar 2016

Marthas bedste talefejl + et par Marthaske citater


Det er vist blevet tid til endnu et talefejlsindlæg. Jeg elsker dem sådan. Jeg er jo uddannet dansklærer, så jeg ved en smule om sprogudvikling. Og vejen til et korrekt talesprog, kan være både snørklet, fascinerende og sjov.
Jeg elsker at observere folks, både børn og voksnes talefejl, fordi man nærmest som et detektiv, kan prøve at regne ud hvorfor de udtaler noget som de gør. Og det med korrekt sprog skal jo tages med et gran salt. Jeg er sprognørd, og lidt en grammar nazi og jeg laver OGSÅ fejl. Både i skrift og tale. Der kommer også lidt citater fra Marthas side fordi hun siger nogle vildt skægge ting (synes jeg jo!) Jeg synes jo faktisk hun er den sjoveste jeg kender. 



Honningsko er det man tager på om morgenen. Andre kalder det vist bare kondisko

Hvis Martha snakker om en motorskade, så er det ikke fordi hun er en lille mekaniker in spe, men bare fordi at det synes hun en motorcykel hedder. 
"Vi skal ud til mormor og spise fiskestang og kartofler og sovs" sagde hun begejstret. Vi spiste flæskesteg, men det lyder selvfølgelig også næsten ens.

"Hvilken farve sugerør vil du have Martha?" - "Rullerus!" Jeg aner ikke hvorfor hun ikke kan udtale lyserød endnu. Hun kan sige mange andre, meget sværere ord. Mycket konstigt!

"Jeg tabte m-lancen" hvis hun får overbalance. 

 Hun kan stadig heller ikke sige chokolade, og det er ellers noget hun snakker meget om. Det hedder så hrulade

Lillebror Arnold hedder ca halvdelen af tiden stadig Arlol

Når det er mig der afleverer om morgenen sidder begge unger i campingvognen, alternativt cykeltræneren. Aldrig bare i cykeltraileren. 

Hun spiser aftensmad med grassel og kniv

En aften kom hun ind og proklamerede at det kløede lidt i tikronen. 

Hun elsker legen der går ud på at hoppe fra sofabordet lige ned i sengestolen. I ved sådan en stor pose fyldt med krøyerkugler som man kan slænge sig i. 

I december iførte hun sig ofte en næsehue

Når vi har været ud at handle, skal varene om i bagagehornet

Hun har nogle udfordringer med ord der begynder med b. Hun skifter dem ofte ud med m.Derudover har hun en tendens til at undlade første stavelse i mange o Det skaber fx ord som mlet og mlong. Det betyder henholdsvis ballet og ballon. 


G og D er ofte udskiftelige, så hun bruger dummistøvler og sover med en gyne. Det kan skabe det rene kodesprog, som Nikolaj og jeg udmærket forstår, men vil en fremmed kunne række hende det rigtige hvis hun nu bad om fantegynen? (By the way, så er det den dyne med elefanter på dynebetrækket) 

G-D problemet (sammen med almindelig snøvlen) har også skabt et af de mest nuttede udtryk til dato, nemlig gumpedus, som er en skumfidus

B efterfuldt af J er svært, så J bliver ofte til L. Derfor ser hun "Masha og Blørnen" eller kigger på blerge.

Når man skal synge, særligt på engelsk kan man lave sit helt eget sprog. kan du fx gætte hvilken Disney-sang dette er: "gakke gåååååå, gakke gåååååååååååå!" eller på dansk gakke skeeeee, gakke skeeeeeeeeeeeeee" *


Til jul fik jeg to Star Wars figurer som Martha er meget fascinerede af, den ene er en stormtrooper og den anden er Fatter

Når man skal varme noget op hurtigt op, stikker man det bare ind i bib-ovnen. 

Og man kan sætte sig og kigge ud af vinduet oppe i vinkekarmen

Hun har fundet ud af hvad vi hedder. Altså ud over mor og far. Hun var dog en lille smule forvirret over Nikolaj i starten. "Arlol leger også lego-leg" 

Hun har fået en fin papbog om London, som vi læser meget i. Hun kan foreløbig hun sige London Eye rigtigt. To andre attraktioner i London hedder Harver Beige og Big Len. I sidstnævnte bor Christine synes hun. Eller 'stine som hun siger. Altså bare Christine uden Chri-


"Jeg er også en lille julegave" sagde hun og krøllede sig sammen under juletræet 

"Arlol har en lille tunge" sagde barnet og pegede på Arnolds tissemand. Javel ja...

"Der er en hundelort nede i risen" da far havde formastet sig til at lave Pilau Rice hvor risen koges bl.a. med kanelstænger

"Jeg ka' da ikk'!" - Jo du kan Martha!

"Jeg blev helt gal i halsen!"


Uhyggeligt øjeblik i Frost



* Det er naturligvis Let it Go/lad det ske fra Frozen/Frost
Ret så opslugt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar