søndag den 28. juli 2013

Lises, Nikolajs og Marthas helt fantastiske tur til Sardinien – eller ”historien om hvordan Hr og Fru Storbyferie gik på kompromis da de blev forældre til en lille gøj” DEL 2

DAG 3 – ONSDAG

Vi tog til marked på Via Europa. Vi var blevet det anbefalet og det er jo en ægte italiensk unmissable oplevelse, det med marked. Det var so-so. Måske var det bare for varmt til rigtig at holde ud. Der var mange mange boder, de fleste med alt muligt mystisk tøj, tasker, køkkentøj etc. Lidt bad taste, men dog stadig pænere end det meste man kan få på Sørby Marked . Boderne med mad var mere interessante.
Tekstiler i metervis på det varme varme marked. Bemærk at solskærmen er helt nede for at beskytte de små hvide pusselanker.

Kæmpestore lugteoste, tonsvis af citroner, mærkelige penisformede tomater, friskfangede blæksprutter, muslinger og havsnegle.
Nikolaj foran noget lugteost
Vi købte kun et par bukser til Martha. Jeg var MEGET dårlig til at prutte, så endte med at give 7 euro, for noget de andre nok fik for 4-5 euro.  Ligemeget, de var vældig søde. På vej hjem til Buganvillea købte vi ind i supermercato Nonna Isa, og spiste frokost på det styggeste turiststed i Alghero. Det så egentlig fint ud udefra, noget med pizza på en terrasse.

Det viste sig at være hotelrestauranten på sådan et Star Tour Hotel. Så ”terrassen” var fliserne rundt om hotelpoolen.

Martha er fascineret af poolen
De andre gæster var alle zusammen svenskere. Alle børnene sad på håndklæder så de kunne springe direkt tilbage i poolen, lige så snart de havde kværnet deres pomfritter.
brød til Mart
Menukortet var oversat til svensk. Og de havde en hel kategori der slet og ret hed ”Stekt och grillat” med bøffer med pommes. Denne kategori stod ikke engang på italiensk. Jamen Jeeeesus Christ altså!  De var forvirrede og travle, og kom med aqua naturale selvom vi havde bestilt frizzante og den lasagne vi have bestilt til gøjen (for der var naturligvis en hel række børneretter, primært sådan noget ”fiskefilet med pommes fritter”, ”kylling med pommes fritter”, ”pommes fritter med pommes frites”) kom aldrig. De to pizzaer Niko og jeg bestilte kom med ti minutters mellemrum. De smagte helt ok, men det var bare sådan en ærgerlig oplevelse. De blev i øvrigt fornærmede da vi gjorde opmærksomme på at vi aldrig havde fået lasagnen, og derfor ikke havde i sinde at betale for den. Dejligt. Not.

Martha var NOT IMPRESSED.
Nå men vi spiste en is og gik op for at holde siesta.

Eftermiddagen gik med poolhygge. Det var superdejligt at opleve den lille gøgler i den grad slå sig løs i vandet. Vi havde købt en babybadering og det fungerede bare så fint. Det gav både hende og os noget tryghed i vandet. Hun var ikke til at drive op af vandet.

babyringen - en GOD investering
gåøvelser

Vi spiste på en restaurant vi havde set dagen før. La Pergola. Den var rigtig fin udefra, med springvand og glasmosaikker. Og det var det den var, altså fin. Som i fin restaurant. Jeg følte mig lidt malplaceret med vores shorts og larmende fedtende unge, meeeen alle de andre gæster var jo af samme slags Det var sådan et sted hvor en tjener kom farende med en ny ren gaffel hver gang Mart smed en på gulvet. Og det var tit!. Maden smagte fint nok, men var ret overpriced.
Insalata Caprese til Nikolaj og antipasti misti til mig.
Sådan lige det dobbelte af hvad vi gav dagen efter på en helt anden type restaurant. Fx fik Niko en capresesalat til 13 euro. Det var 5 skiver umoden tomat, en lille bunke minimozzerella og 3basilikumblade. That’s it. Ingen olie, ingen eddike, ingen smag.
Kødbarnet, har lagt en stykke skinke ovenpå sit hoved. For safekeeping maybe?
Vi spiste is og gik hjemad. Puttede barn og hyggede på altanen. Det blev ved med at være de der 30+ grader selv sent om aftenen.
Jeg frøs ikke én gang den uge vi var der.

aftenhygge på altanen

Dag 4 – TORSDAG

Vi havde hørt at man kunne tage en gammel smalsporsbane til Sardiniens næststørste by, Sassari. Jeg vidste med det samme at det måtte vi prøve, lige så snart Sun Tours-guiden ”Falske Steen” nævnte det.
”Falske Steen” tænker du, hvorfor kaldte de ham det? Tja, det kan jeg ikke engang svare på nu, i hvert fald ikke så det er logisk for andre end os selv. Insisterer du? OK, men der er en virkelig røvkedelig historie. I virkeligheden hed han Svend, men jeg blev ved med at tro at han hed Steen, og kaldte ham derfor  ”Stone” Indtil det gik op for mig at han hed Svend, og så begyndte vi at kalde ham Falske Steen. Told you, it was a boring story…

Mart og Niko i toget mod Sassari
Nåmmen i hvert fald travede vi op til Stazioni di Alghero som lå et kvarters tid fra Buganvillea. Det var herrebilligt at tage toget, og det var nogle herregamle vogne. Der var store huller i gulvet og skumgummiet væltede ud af sæderne. Udsigten var pæn og luften dejlig når vi susede af af sted. Før vi kunne stå på toget skulle det lige tømmes. Ud væltede en decideret horde af kulsorte mænd. Senegalesere. Alle belæsset med solbriller, plasticspande, armbånd, drager og bedst af alt, oppustede badedyr. Det var alle strandsælgerene der mødte ind der kl 9.30.
Sassari var vældig pæn. Der var stort set ingen turister, kun de 10-15 stykker der var med  samme tog som os.
Gelateria Slurp hvorfra vi nød en dejlig is.
Vi gik bare og nulrede rundt i byen, spiste en gelato og fandt et sted at spise frokost. En lille uformel ristorante (”Spaghetteria” kaldte den sig) Vi sad i et aflangt baglokale fyldt med bøger og i hjørnet sad en lille knægt og så Eurosport. Der var ikke skyggen af en højstol eller engelske (eller svenske!) gloser i menukortet. SKØNT! Vi fik antipasti misti (dvs. diverse kødpålæg, lidt ost, oliven og måske en cornichion) og bresaola. Det var KÆMPE portioner og Martha proppede sig med kød, den lille carnivor! Til hovedret fik jeg en pastaret med salsiccia, som en en lille krydret pølse som er at finde på alle menukort på Sardinien (sikkert også i mainland Italia…)
Skønne, skønne pastaretter til junior og senior
Martha fik gnocchietti con pomodoro, dvs små pastaer i tomatsovs. Værten lavede en mindre portion til reduceret pris. Hold kæft de smagte bare begge to SÅ godt. Helt simpelt og lækkert. Vi sluttede af med en kop cappucino og daffede tilbage til stationen. Det var siestatid, så ALT lukkede helt ned. Med skodder und alles. Martha nåede at falde i søvn i Sassari, så vi kunne lige så godt droppe at få hende til at tage en middagslur hjemme i Alghero. I stedet slappede vi bare lidt af inde i køligheden.

gåøvelser i sandet

strandhygge.

Og så gik vi til stranden. Babybaderingen var også et hit i havet. Igen var hun ikke til at drive op igen. Vi lavede gåøvelser i sandet og hyggede bare sammen os tre.
Tumling i Middelhavet

Hjem til bad og tøjskift og så gik vi ud for at finde et sted at spise. Lige ved vores lejlighedskompleks, lå Restaurant Lido, Strandrestauranten.
Restaurant Lido med den pæne udsigt
sovende gøj
Umiddelbart ringede mine alarmklokker, fordi jeg frygtede turistlort fra i går, men vi prøvede den alligevel. Og det viste sig at være rigtig dejligt og slet ikke så turistet som først antaget. Ja bevares, bordet ved siden af os bestod af en svensk børnefamilie, hvor knægtene var iført badetøj og kartede frem og tilbage mellem bordet og vandkanten. For vi sad nemlig på en terrasse lige ned til sandet og vandet. Meget meget smukt og dejligt. Solen gik ned mens vi sad der og det var bare så fint så fint. Martha, den klovnis, faldt i søvn på vej derned og sov 25 minutter mens de voksne startede på maden. De havde også pizza i metermål og vi bestilte en hel meter.
1 meter pizza!

Sådan en var beregnet til 3-4 voksne, men vi gik altså all in. Så kunne man nemlig også få 3 forskellige slags, og ikke kun 2, som på en halv meter. Vi fik heller ikke forret eller dessert. Men men men, der var MEGET pizza. Og selvom barnet vågnede og gjorde sit til at udrydde den, måtte vi efterlade en smule.

Flæskeranglen arbejder koncentreret på et stykke pizza

Vi gik en tur for at slå mave og sluttede aftenen med en gelato på Oops Gelateria (mærkeligt navn ikke?) som lå stort lige under vores lejlighed. I løbet af ugen spiste vi is mellem 2 og 3 gange om dagen (det SKAL man når man er i Italien, sådan er reglerne!) så vi fik smagt rigtig mange forskellige (kombinationer) En af de bedste var Cassata som er en hvid is med cocktailbær, pomerans og den slags i. Den elsker jeg. Zuppa Inglesa som vi vi aldrig har fået lært præcis hvad er, men som smager uhørt godt. Zabaglione, fersken, ekstra mørk chokolade og banan var også dejlige. Den bedste kombi jeg lavede var lakrids og citron. YUM!
Godnat”rutine" med putning af gøj, og så hygge med spil, øl, vin, kaffe, chips, grin og sodavand på altanen