mandag den 20. august 2012

ZzzZzzzZ ZzzzZZZzz

4 måneder

Martha har, siden sidst jeg skrev, sovet rigtig fint om natten. Vi har fulgt principperne i "Godnat og Sov Godt", og det er gået over al forventning. Det tog kun et par dage, før man kunne lægge hende i seng i vågen men træt tilstand, og så faldt hun selv i søvn. Da det gik allerbedst, sov hun i løbet af få minutter. Alle dage er forskellige, og nogen gange er hun så træt at hun dejser i søvn,  idet hovedet rammer puden. Andre dage er hun helt spilvågen og så kræver det lidt mere opmærksomhed og fremfor alt tid. Hun har sovet 11-12 timer i træk. Fra 19.30-tiden til 7-tiden. Det er superdejligt. Hun er kommet på sit eget værelse. Det giver hende mere ro. Nu vågner hun ihvertfald ikke fordi Niko eller jeg snorker... 
Og jeg sover også bedre, fordi jeg ved hun har det godt inde på sit værelse. Dørene står åbne så jeg kan sagtens høre hende, når hun vågner. Langt de fleste dage vågner hun og er glad. Så kan jeg høre hun ligger og grynter og snakker med sig selv. 

Men man kan ikke få det hele. For efter at nattesøvnen er kommet i system, og hun sover godt om natten, er hendes lure om dagen blevet svære. Hun er svær at få til at falde i søvn. Hun ER træt. Hun skal jo have 15-16 timers søvn i døgnet, så mellem 3 og 5 timer skal hun sove om dagen. I en periode blev jeg nødt til at gå med barnevognen for at få hende til at sove længere end 5-10 minutter ad gangen. 

Så nu er jeg igang med at indføre samme rutine med hendes to daglige lure som om natten. Dvs hun skal sove i sin egen seng og hun skal selv falde i søvn. Det er stadig en kamp. Men jeg har slet ikke opgivet håbet, for det fungerer så fint med nattesøvnen. Så kan det ikke være umuligt om dagen også. 

Hun er nu 4 måneder, dvs. at vi gerne må begynde at give hende skemad. Jeg havde bestemt mig for at jeg først ville begynde når hun eventuelt begyndte at vågne om natten igen. Pga sult. De sidste to nætter er hun vågnet mellem 5 og 6, hvilket teknisk set er nat. Og ihvertfald tidligt i forhold til før hvor hun gerne sov til mellem 7 og 8. Så nu prøver vi med lidt grød. Bare en lille smule. Så må vi se hvad hun siger til det. 

I disse minutter mens jeg skriver dette, har hun ligget og sovet i snart 2 timer. Siden lidt i 11. Hun faldt selv i søvn, men det var ikke uden brok. jeg var inde og trøste, snakke, ae, putte hende 3 gange med 5 minutters mellemrum før hun holdt op med at brokke sig, og siden faldt i søvn. 

Og så er her lidt billeder fra barnedåben som vi holdt d. 12.august.



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar