onsdag den 22. august 2012

amningens glæder og genvordigheder

4 måneder

Amningen har i det store hele fungeret skidegodt. Mælken løb til på tredjedagen. Hun lærte den rigtige teknik næsten med det samme. Hun har taget fint på (konen har en kampvægt på 8,8 kilo. Hun følger sin helt egen kurve...) I øjeblikket ammer jeg hende 5-6 gange i døgnet. Nogenlunde sådan her er rytmen.

8.00 morgenmad. 1. amning
tøj på, evt. bad
10.00. 2.amning
formmiddagslur
13.00 frokost, grød + amning
lang eftermiddagslur
17.00 amning
lege med bar røv
nattøj + aftensmad
19.30: sengetid

Og det er jo ikke sådan at hver dag er ens, eller at vi absolut skal følge dette. Jeg skrev det ned ved at overveje hvordan det har været de sidste par uger, og prøve at se om der var et mønster. Og det var der åbenbart. Nogle dage får hun mere. Nogle gange vågner hun meget tidligt om morgenen, og så får hun lidt bryst, og så lægger jeg hende tilbage i seng. 

Jeg synes amning var hårdt og træls i starten. Det var bare HELE TIDEN, og jeg følte at jeg ikke kunne bruges til andet end madkasse. I den første uge skrev jeg dagens rytme ned et par dage. Altså amninger, bleskift, søvn. Og et enkelt døgn ammede jeg 18 gange, og skiftede 10 lortebleer. Det er heldigvis ændret nu. Det tog faktisk lang tid at lære at sætte pris på at det fungerede upåklageligt. Jeg har aldrig haft nogen smerter, har ikke haft stoppede mælkegange, trøske eller brystbetændelse, har ikke haft brug for hjælp fra fx suttebrikker, har aldrig måttet give en flaske. Hun er mæt og trives virkelig godt. Hun sov igennem allerede da hun var ca. 2 måneder gammel. Jeg har meget at være taknemmelig for. Men det er først nu jeg kan se det. Jeg er faktisk begyndt at nyde det. Synes det er hyggeligt og rart. Jeg er blevet mere afslappet omkring at gøre det i det offentlige rum. Lidt for afslappet måske. Føler jeg har fået et liiiiidt for afslappet forhold til mine egne bryster. Det er sgu  fordi de er blevet fuldstændig afsexualiserede. 

men: 


7 ting jeg glæder mig til når jeg er færdig med at amme om 4 måneders tid:

1. bøjle-BH'er 
2. at min krop kun er min egen igen (og lidt Nikolajs ved særlige lejligheder)
3. at kunne bruge hele min garderobe og ikke kun de 10% der er i rotation pt. (tanktoppe FTW)
4. ikke at vågne med våde pletter på top, dyne og lagen hver morgen
5. ikke at vågne med spændte bryster hver morgen
6. at kunne holde frikvarter uden mit barn (lyder hårdt, men trænger virkelig til en tur i biffen eller på reataurant uden 68 cm umælende menneske på slæb)
7. at der ikke ligger (brugte...eew) ammeindlæg og flyder über alles i lejligheden.

1 kommentar:

  1. Prøv lige at send mig en mail - du har vundet en bog!
    Så er der lidt at læse mellem amninger?

    SvarSlet