fredag den 16. august 2013

Det der med at blive 30

Jeg fejrede min 30 års fødselsdag i Berlin. Jeg havde mange måneder forinden bestemt mig for at jeg ville vågne op et spændende lækkert sted, og ikke hjemme på Sct. Mikkelsgade. Ikke at der er noget galt med Sct. Mikkelsgade, det måtte bare gerne være lidt ekstraordinært når nu det var en rund fødselsdag. 
Fødselsdagsbarnet og mandse på kysseferie

Jeg har efterhånden ”fejret” mange fødselsdage ganz allein, fordi Nikolaj næsten altid har været på arbejde. Sidste år, da jeg blev 29, var noget med at jeg kørte til bageren om morgen. Hurra og tillykke. Jeg spiste et rundstykke med venstre hånd mens jeg ammede. Niko tog på arbejde, jeg nulrede rundt i byen med barnevogn og baby. Jeg kan huske jeg købte mig en is og spiste den helt alene. Om aftenen slæbte jeg Martha og Rikke med på Joci Sushi. Der er altså mindre sjovt at være på restaurant med baby der endnu ikke kan sidde i en høj stol…. Vi havde skråstolen med, og det var fint, men meget upraktisk at mosle rundt med. Efter sushi, gik jeg hjem og ammede og gik i seng. Alene. Altså ikke nogen dårlig fødselsdag, slet slet ikke. Men måske heller ikke en der går over i historiebøgerne.
Tillykke til mig

Is som jeg IKKE delte med babygirl

Se lige det sure fjæs på Joci Sushi

Rikke og Martha


Jeg havde kigget på forskellige steder vi kunne tage hen. Uden barn vel at mærke. Planen var egentlig at vende tilbage til Paris, hvor vi var på vores allerførste ferie sammen tilbage i 2004. Men det var ret dyrt. Jeg kiggede også på London, Dublin, Prag og Stockholm. Men jeg endte med Berlin, dels fordi jeg fandt en vældig billig flybillet med SAS, dels fordi vi kunne få et lækkert firestjernet hotel til en ret rimelig pris. Vi har været i Berlin to gange tidligere. Begge gange korte ture i januar. Så Berlin i juli var noget nyt for os begge.

Min mor blev hyret til at passe gøjen, og hun glædede sig helt vildt. Min mor altså. Martha vidste nok ikke helt hvad der foregik. Vi skulle være væk 2 nætter, som måske er lige i overkanten for en 1½-årig, men heller ikke børnemishandling. Det endte med at blive 3 nætter, da flyet afgik så tidligt om morgenen, at vi afleverede Gøgleren aftenen før, frem for at vække hende og køre hende ud til min mor klokken 3 om natten. Min lillesøster var også feriebarn hos min mor i de dage, og min bror var også forbi, så den unge dame har solet sig i udelt opmærksomhed, fra tre mennesker der synes hun er jordens ottende vidunder (hvilket hun naturligvis jo også er)
Feriebarnet børster tænder

gøgler rundt på et trappetrin med sin moster

bader

LEGOleg med onkel

morgenglad

...og aftenglad

elskede mormor!


Imens Martha voldhyggede med mormor, moster og onkel, nød mor og far livet i Berlin. Vi lavede ikke så meget. Sov længe, gik rundt i byen, drak kaffe, spiste mad, var på fint hotel og fik den bedste morgenmad jeg nogensinde har fået, nød ikke at have en klapvogn med. Vi savnede hende, men nød også at vi selv kunne sætte tempoet, og ikke hele tiden time alt hvad vi gjorde til middagslure og sengetider. Vi kunne sidde og snakke, drikke kaffe, kysse og kigge på mennesker, lige så længe vi ville. DET var dejligt. 

hvedeøl. Mums.

Virkelig stor "snackkurv" til forret

Chokobombekaffedrik

minibanan til fabulous morgenmad på Hotel Savoy

Niko stener over en portion Curry Wurst mit pommes

sjov med statue

U-bahn

ja det er jo næsten os...

Men det var også dejligt at komme hjem igen.

Nikolaj havde voldstresseren på hele turen fordi han ville finde en fødselsdagsgave til mig. Det fandt han aldrig. Han købte et fint Kranz&Ziegler armbånd et par efter vi kom hjem. Det var absolut i orden.

Og kan jeg så lige tilføje at Tegel lufthavn er the fucking værste sted på jorden. Hold nu kæft hvor dumt kan man indrette en lufthavn? Det gjorde det selvfølgelig ikke bedre at vores fly blev forsinket 2½ time.
To en halv time hvor vi sad i et lille varmt glasbur. Som noget kvæg. Der var en automat hvor man kunne trække en lun cola til 3 euro. Der var også et toilet. Dog. Pik mig i øret, det var skidt.

Hjemme igen, sås jeg med min veninde Anne Sofie, af hende fik jeg en GoodieBox (abonnement) dvs en dejlig kasse med dullegear i. Aaah.
I august holdt jeg fødselsdag for familie og nogle venner. Der var kage i lange baner og gaver til mig og min bror (som fyldte 28) Der var voldhygge og baby til låns og to små piger der hoppede og moslede rundt i vores seng. 

Mine gaver
Sort læderarmbånd med 2 sølvvedhæng
Goodiebox
Strygebræt, småkagedåse og
Stegetermometer og minutur
6 mindre opbevaringskasser
2 store opbevaringskasser
Den Fede Pingvin – brætspil
Gavekort til fysiurgisk massage
Gavekort til bøger
Gavekort til brunch med bobler
Dior Addict parfume, Lipfinity læbestift og neglelak

Hvad KAN det dog være? 

massagegavekort og gavekort til hjemmestrikkede sokker til os alle tre - fra verdens bedste Gitchen.

Nej, Mette, hun skal ikke drikke cola...

min voldfråderen brownie med chokosmørcreme

momse fodrer barnebarnet med kage

Det er kage det der. Ikke bæ. 

gulerodskage. jamen har I set hvor pææææn den er?

Casper og jeg kaster småtøser ned i dynerne, så de hviner af fryd

"og kilde kilde kilde kilde kilde kilde!"

Esther og Mama G får sig en snak

At kaste med en Esther

Bukser med håndtag

baby Tove fik mine æggestokke til at stå og klapre.


Og hvad så med den der trediveårskrise? Ja den har jeg altså ikke. Jeg har det rigtig rigtig fint med med liv og min alder lige nu. Nogle af mine veninder hintede at det var fordi jeg  ”havde det hele” Som i uddannelse, fast arbejde, mand og barn. Årh rend mig. Hvem er det der laver de der regler for hvad ”det hele” er? Og hvem har bestemt at man helst skal have det den dag man fylder 30. De samme som bilder os ind at et frieri skal foreståes af manden, på en romantisk, men endelig ikke fortærsket måde. Vi bestemmer selv hvad der er det rigtige for os.

Og så vil jeg lige skrue tiden 10 år tilbage. Til min 20 års fødselsdag. Jeg var ude hos min gymnasieveninde Kirstine. Vi havde siddet oppe hele natten og skrevet på et teaterstykke vi ville opføre. Hun havde sat et enkelt lys i en mazarinkage og dekoreret den med stykker af Kinder Maxi. Hun sang fødselsdagssang for mig da klokken slog tolv. Vi drak meget vin og besvimede i søvn henad morgenstunden. Jeg brugte det meste af dagen på at have tømmermænd. Det var også en smuk og dejlig dag.
taget ganske få dage før min 20 års fødselsdag. I haven't changed, eller hvad?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar